©2002-2015 MVZL
Hoogovenbaan
De afdeling waar de wagons gevuld worden met vloeibaar staal.
Hoogoven baan
De hoogovenbaan wordt op dit moment volledig gerenoveerd.
Het was een rondgaande baan waarop twee items waren uitgebeeld.
Allereerst een kleinschalig hoogovencomplex zoals die in de regio Duitsland en België ten zuiden van
Limburg in de jaren 60-70 veelvuldig voorkwamen.
Het tweede item is een kleinschalig Duits “Betriebs Werk” met een kleine halte voor lokale
personentreinen.
Beide items blijven bestaan, echter de lay-out wordt gewijzigd. De baan wordt dubbelsporig en krijgt
een L vorm. Zowel het BW, als het hoogovencomplex wordt aan de voorzijde gesitueerd, zodat het
publiek een totaal overzicht heeft. Ook uit oogpunt van bediening is dit handiger. Aan de achterzijde
van de baan (niet zichtbaar voor publiek) komen opstelsporen. Hierdoor is een afwisselend treinbedrijf
mogelijk. De hoofdsporen komen voor de hoogoven te lopen waardoor een soort paradespoor ontstaat
van ca 5m lengte.
Zowel bediening als publiek staan aan de zichtzijde, waardoor een goede interactie mogelijk is.
De bouw wordt uitgevoerd in een workshop setting. De leden zijn in groepen onder leiding van een
“coach” bezig met de verschillende werkzaamheden, zoals rails leggen, elektra etc.
Binnen onze club zijn we ook bezig met een zogenaamd moduleproject. De baan wordt dusdanig
gebouwd, dat deze modules gekoppeld kunnen worden. Bij koppeling wordt het station een
aftakkingsstation met heel veel verschillende rijmogelijkheden. Hierdoor ontstaat aan de linkerzijde van
het station een complexe moeilijk te beveiligen wisselsituatie. Dit is opgelost door goed zichtbaar voor
het publiek, twee fly-overs te bouwen.
Behalve het afwisselende treinverkeer op de hoofdbaan, is er ook veel beweging op zowel het BW als
het hoogovencomplex mogelijk.
Op het BW kan de volledige afhandeling en verzorging van stoomloks worden uitgebeeld, inclusief de
bijbehorende treinbewegingen op zowel het BW als het station. Ook op het hoogovencomplex kan
worden gerangeerd tussen de verschillende fabrieksunits. Tevens heeft het complex aansluitingen op
de hoofdbaan, waardoor ook goederen kunnen worden aan- en afgevoerd.
De situering en tijdsperiode geven de mogelijkheid om met zowel Duits, Belgisch en Nederlands
materieel te rijden. Het betreft stoom en dieseltractie.
Techniek
De baan is een combinatie van analoog en digitaal. De treinen rijden digitaal en worden bestuurd met
handregelaars. De wissels worden analoog aangestuurd. De beveiliging van de baan is handmatig.
De benodigde voeding is 230V / 16A.
De baan kan indien nodig zowel in L- vorm als langwerpig woorden opgesteld. In L-vorm (heeft onze
voorkeur) zijn de benen ca 7x1,75m. In lange opstelling ca 11x1,75m. Met gekoppelde modules komt
er minimaal 7x0,6m bij.
Het hoogoven onderdeel van de baan is ook beschreven in de Staal Special van Rail Hobby en
Modelspoor Magazine nr. 117. De oude baan is zowel in de regio als op diverse grote modelspoor
tentoonstellingen in binnen en buitenland tentoongesteld geweest.
Van de bouw worden bouwverslagen gemaakt