De baan stelt de overgang voor van Duitsland naar Zwitserland dus van rechts verkeer (Duitsland) naar links verkeer (Zwitserland) d.m.v. een Fly-over. De baan is rondom toegankelijk voor het publiek.
Schaal: H0-spoor 1:87 wisselstroom
Thema: Geïntegreerde bergbaan met 2 stations
Basisvorm: U-vormige constructieplattegrond in 20 modules.
Afmeting: 14,70 m breed en 4,20 m diep
Bediening: Digitaal.
Bijzonderheden: Grote Bietschtalbrücke. Deze baan blijft vast op club staan.
Algemeen
Het begin van de baan komt uit een berg. Op deze berg bevindt zich een oude kasteelruïne waar de ridders in de middeleeuwen hun verblijf hadden. In deze berg bevindt zich ook een keerlus en een klein schaduwstation. Hier begint onze baan wanneer de trein uit de berg tevoorschijn komt. Dit is het Duitse gedeelte en rijdt de trein via een kleine S bocht het grensstation binnen. Het is een doorgaand station. Het druk bezocht grensstation is voorzien van 5 sporen waar de treinen af en aan komen. Rechts aan de zijkant van dit station ligt ook een klein goederenstation. Bij dit goederenstation ligt ook de grensovergang met Zwitserland.
Vlak over de grens ligt een chemische fabriek. In deze chemische fabriek wat een kleine raffinaderij is, is brand uitgebroken in olievaten. Hier kan door de jeugd via een drukknop, de sirenes van brandweer en ambulance in werking worden gesteld. Als we verder gaan zien we op de heuvels in de buurt van een uitkijktoren een herder met zijn honden die zijn schapen uitlaat. D.m.v. een drukknop kunnen de kinderen de schaapskudde luidt laten blèren.
Als we deze schaapskudde gepasseerd zijn en de bocht om gaan komen we bij de beroemde Bietschtalbrücke. Dit is het pronkstuk van de wisselstroom baan. Vandaar uit rijden we door naar het Zwitsers grensstation Blausee Mitholz waar zich nog voor het station een houtzagerij bevind. Hier bevind zich ook de afslag naar de opstelsporen. Op deze opstelsporen kunnen de leden hun eigen rijdend materiaal rustig opstellen zonder het reeds rijdend verkeer te storen. De opstelsporen bestaan uit 4 sporen en een uitrijspoor.
Dit uitrijspoor is doodlopend en kan aan het einde stroomloos gemaakt worden zodat de trein automatisch tot stilstand komt.
Ter beveiliging kunnen de 4 opstelsporen afzonderlijk stroomloos gemaakt worden zodat tijdens het opstellen van de treinen geen kortsluiting kan ontstaan en de hele baan stil komt te liggen. Als we de houtzagerij voorbij gereden zijn komen we in een typisch Zwitsers station aan. Hier bevind zich op een verhoging de start van de nog in aanbouw zijnde uitbreiding van de bergbaan die zich nu nog aan het einde van dit station bevind. Deze bergbaan is een gelijkstroombaan en is voorzien van een pendel automaat en rijd via tunnels en bruggen naar het kleine bergdorp. Wanneer we van het station in Zwitserland weer vertrekken verdwijnt het spoor weer in een berg. In deze berg bevind zich een klein schaduw station en tevens is dit de keerlus waardoor de trein weer richting station rijdt.
Techniek:
De baan wordt digitaal aangestuurd met het computerprogramma Railware 7.0.