Op het ogenblik zijn we bezig met fase1 van een nieuwe Märklinbaan. Nadat alle technische kinderziektes verholpen zijn en op dit deel ook het complete landschap is aangebracht zullen we verder gaan met de uitbreidingen van fase2 met een ondergronds station en  met fase3 met een industriegebied.
Fase1 is uitgerust met een groot station met een knipoog naar station Aken (D). Een uitgebreid schaduwstation maakt het mogelijk een gevarieerd treinverkeer te laten zien. De baan wordt bestuurd met de Märklin Central Station in combinatie met een computerprogramma.



 


 



Schaal:                  H0-spoor 1:87 wisselstroom
Thema:                  Landschapsbaan met station en schaduwstation.
Basisvorm:            O-vormige constructieplattegrond in 14 modules.
Afmeting:               6,00 m breed en 1,40 m diep.
Bediening:             Digitaal.
Bijzonderheden:    Baan in opbouw.


 

Omdat de eerste oude Märklin baan vanwege zijn grootte en vooral ook om zijn gewicht moeilijk te transporteren is zijn we aan een nieuwe Märklin baan begonnen. Deze baan heeft kleinere en lichtere modules van 120 cm breed.
Op het ogenblik bestaat de baan uit een station complex met het station Aken als inspiratiebron.
Een groot schaduwstation met 7 sporen gaat zorgen voor een afwisselend beeld van diverse treinen.
De gehele baan wordt aangestuurd met het Central Station van Märklin, dat doorverbonden is met een computerprogramma. We hebben het echter  ook mogelijk gemaakt dat onze digibeten handmatig met hun treinen op onze baan kunnen rijden.
De bouw van de nieuwe baan is gepland in meerdere fases.

Tijdens de eerste ontwikkelingen van de baan is gebleken dat het oorspronkelijke idee met het gebogen traject bij het hoofdstation op veel problemen stuitte. We hebben hierop de gebogen flexrail vervangen voor rechte C-rails.

Op het ogenblik zijn we het plan van fase 1 aan het uittesten en compleet werkend aan het maken.
Met name het ingeven van de juiste gegevens in het computersysteem is een ware uitdaging gebleken. Als alle mogelijke problemen op technisch en op constructie gebied opgelost zijn wordt de baan verder aangekleed.

Aangezien het eerste ontwerp van de baan alleen in grove lijnen is uitgezet zal er nog behoorlijk wat besproken moeten worden hoe de verdere invulling van de aankleding van de baan zal worden vormgegeven. Hierbij kijken we niet alleen naar creatieve oplossingen maar ook naar de uitvoerbaarheid van die oplossingen.

De eerste elementen zoals de hoge wand achter het centraal station en de tunnels zijn geplaatst.
Wat volgt is het aankleding van de perrons en het voorterrein van het hoofdstation met stadshuizen en de wegen. Boven op de hoge wand wordt begroeiing geplaats waarachter nog huizenbouw zichtbaar is. Uiteindelijk zal hierachter een fotowand geplaatst worden om een beeld met meer diepte te verkrijgen.

Pas als alles van fase 1 gerealiseerd is zullen we fase 2 starten met een uitbreiding van de baan. Er zal dan een tweede station, dat ondergronds onder een stad gesitueerd is, worden gemaakt. Als ook dat deel gerealiseerd is gaan we uiteindelijk uitbreiden met fase 3, waarin een industriegebied is ondergebracht.
Deze baan is ideaal voor diverse leermomenten, zowel voor beginnende als voor doorgewinterde modelbouwers. Op de afgelopen open dagen en tentoonstellingen hebben we veel aanloop gekregen van geïnteresseerden die veel vragen hadden.