________________________

 


De N-baan is gebouwd naar eigen interpretatie van een Duits landschap. In het heuvelachtige landschap lopen 3 van elkaar onafhankelijke lussen waarover veel verschillende treinen het landschap doorkruisen. Deze lussen komen samen in het grote station, gelegen in een stedelijk gebied en langs een  emplacement met een loc loods. Verderop liggen o.a. een manege, een houtzagerij en een oude groeve. De baan bestaat uit vijf makkelijk te transporteren modules.





Schaal:                N spoor 1:160 gelijkstroom
Thema:                Landschapsbaan met 1 station.
Basisvorm            U-vormige constructieplattegrond in 5 modules.
Afmeting:              7,80 m breed en 2,40 m diep.
Bediening:            Analoog en digitaal.
Bijzonderheden:   Een nieuwe N-baan is in constructie.


 

Algemeen:
De baan is opgebouwd in een U-vorm. Hij bestaat uit 5 modules met een totale lengte van ca. 8,0 meter en een breedte van ca. 2,5 meter. De baan is rondom toegankelijk voor het publiek en afgeschermd door middel van plexiglas. Hierdoor kan iedereen alles goed en van dichtbij bekijken. Ook is hierdoor direct contact met de leden mogelijks in verband met eventuele vragen van bezoekers.
Het railplan bestaat uit drie lussen:  een dubbelsporige hoofdbaan en een lokaalspoor.
Het landschap is een Duits middelgebergte, met glooiende hellingen en berg- en rotspartijen. Het landschap is geen natuurgetrouwe nabootsing van een bestaand spoorwegbedrijf noch de imitatie van een geografische locatie of de exacte weergave van een tijdperk.
Het grootste project van deze baan was ongetwijfeld de aanplant van onze wijngaard St. Martin. Er zijn maar liefst 1700 wijnrankjes aangeplant. Naast de wijngaard ligt uiteraard de "Weinstube" waar vrolijke muziek wordt gespeeld.  Vanaf de wijngaard is het maar een kort ritje naar en het station en het kleine stadje. Het stadje kenmerkt zich door de vele vakwerkhuisjes die het een pittoresk aanzicht geven. De oude stadsmuren zijn helaas in verval geraakt, maar één stadspoort heeft de tand des tijds overleefd. Via de manege komt men uiteindelijk bij de houtfabriek alwaar nog druk wordt gezaagd. Met een laatste blik op oude verlaten groeve duiken de treinen weer een tunnel in.





 

Techniek:
Op de 3 sporen kunnen onafhankelijk van elkaar 3 leden rijden.  Dit kan analoog of indien (gebruik wordt gemaakt van een eigen centrale) digital.  De leden mogen rijden met door hun zelf gekozen materieel.





Wijngaard "St.Martin"