De hoogovenbaan is een rondgaande baan met een kleinschalig hoogovencomplex zoals dat in de regio Duitsland en België ten zuiden van Limburg in de jaren 60-70 veelvuldig voorkwamen. Het tweede item is een kleinschalig Duits BetriebsWerk (BW) met een kleine halte voor lokale personentreinen. Sinds kort is er een derde item aan de baan toegevoegd. Onder een waterweg met sluisdeuren is een keerlus geplaatst. 

                                                  



Schaal:                H0 spoor 1:87 gelijkstroom
Thema:                Hoogovenbaan met 1 station.
Basisvorm:          G-vormige constructieplattegrond in 2t modules.
Afmeting:             9,70 m breed en 7,05 m diep.
Bediening:            Analoog en digitaal.
Bijzonderheden:   Hoogovencomplex en BetriebsWerk



Algemeen.

 

De situering en tijdsperiode geven de mogelijkheid om met zowel Duits, Belgisch en Nederlands materieel te rijden. Het betreft stoom en dieseltractie. Op de baan zijn een klein hoogovencomplex uitgebeeld en een klein lokaal station met een verzorgingsplaats voor stoomlocomotieven. Aan de linkerzijde is een keerlus geplaatst. Deze is voor de aankleding voorzien van een kanaal met sluizencomplex. De baan wordt bediend aan de publiekszijde waardoor er meer interactie met het publiek mogelijk is. Op het groene gedeelte op de tekening zijn opstelsporen geplaatst. Deze twee zijden kunnen tegen een muur of afscheiding worden geplaatst. De baan wordt momenteel gerenoveerd, na renovatie is de zichtzijde voorzien van koof met verlichting.






Techniek
De baan is een combinatie van analoog en digitaal. De treinen rijden digitaal en worden bestuurd met handregelaars. De wissels worden analoog aangestuurd. De beveiliging van de baan is handmatig.

De benodigde voeding is 230V / 16A.